Kursusdag 3

Selvom jeg endnu ikke er kommet mig over nyheden om Rasmussens sejr på KONGEETAPEN, vil jeg alligevel lige få skrevet nogle af de få noter ned, som jeg har samlet op i dag.

Det har mest handlet om objektmodellen, dog brugte vi en del tid på at gennemgå Code Access Security (CAS) og hvordan mekanismerne fungerer i ASP.NET. Jeg har egentlig ikke for alvor beskæftiget mig med opsætning af policy-filer, så det var godt at få det med også. Der er dog ikke noget nyt på den front i forhold til SharePoint 2003, som er værd at nævne her. Dog kom der en masse frem om bedste praksis frem vedr. delayed signing og senere deployment med produktionsnøgler. Det bør man nok dyrke lidt.

  • Lav en genvej til The 12 Hive, som c:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\web server extensions\12 kaldes. Placér denne genvej i proceslinien. Det sparer bare enorm meget tid.
  • Et rygte fra Todd (men som der vidst er rimeligt hold i): der kommer SharePoint project templates til VS 2005, til bl.a. oprettelse af sitedefinitions, features, osv. Hvor cool er det lige!
  • Maurice Prather (Tester for MS) barsler inden længe med et Whitepaper på netop bedste praksis if. med web parts og CAS, og hvorledes man kan lave deployments af webparts med “indbygget” CAS, ved hjælp af de nye deployment-metoder i WSS3.

Det var vist alt for i dag, hvilket ikke er et udtryk for hvor meget vi var igennem, men mere at jeg ikke har fordøjet det hele endnu.

2 comments

  1. Jesper

    Du smider om dig med forkortelser…
    Hvad er CAS – fra os der sveder på kontoret?😉

  2. Undskyld, jeg skriver vist lidt for indforstået en gang imellem.
    CAS står for Code Access Security, og handler om at sikre sin applikation imod at blive udnyttet af personer med ond vilje.
    Det sker bl.a. ved at man fortæller ved koden må og ikke må. Så hvis en hacker skulle få adgang til ens miljø, vedkommende kan ikke benytte din kode til f.eks. at få adgang til fil-systemet (med mindre din kode også har adgang til filsystemet!).

Skriv et svar

